Tuesday, December 1, 2009

Masyarakat kita sudah bertamadun?

Sebuah motosikal yang sememangnya dicipta khas tempat duduk bagi kemudahan penunggang. Bagaimanakah pula cara remaja ini menggunakannya mengikut citarasa sendiri? Ini adalah masyarakat yang hidup di zaman yang serba canggih atau masyarakat yang hidup di zaman purba? Dari aspek manakah yang harus kita perbaiki?

Anak-anak yang dibanggakan Ibubapa mereka agar menjadi seorang insan yang bertamadun. Inikah generasi yang akan memimpin negara kelak?

Dapatkah kita diam dan berfikir sejenak. Layakkah kita digelar sebagai masyarakat yang bertamadun?Adakah remaja pada zaman sekarang boleh disamakan dengan masyarakat pada zaman orang asli?

Atau inikah masyarakat yang zaman sekarang yang dikatakan bertamadun?

Dengan membina bangunan pencakar langit di segenap penjuru kota, adakah kita telah mencapai lable sebagai 'masyarakat Bertamadun'?

31 Ogos 1957 merupakan hari yang paling bersejarah buat Negara Malaysia yang telah dijajah selama beratus-ratus tahun oleh pelbagai bangsa. Cukupkah untuk melambangkan kita sebagai masyarakat yang bertamadun? Jika kita lihat masyarakat orang asli pada zaman sebelumnya, tidak berpakaian lengkap, cara hidup dan budaya yang berbeza dan tidak berpendidikan seperti masyarakat sekarang. Ini kerana ketika itu, taraf hidup pada zaman tersebut jauh berbeza berbanding kehidupan kita pada zaman kini. Kesimpulannya, mereka tidak jauh bezanya dengan kaum orang asli yang dijelikkan kewujudannya di muka bumi ini.Fikirkanlah~


No comments: